mozaikmed.hu - 2020-09-27 16:01

A különböző terepek és futófelületek más-más hatást gyakorolnak izmainkra, csontjainkra és ízületeinkre, sőt még a mozgáskoordinációnkra is. Ha van egy konkrét célversenyed, akkor célszerű a legtöbb edzésidőt olyan terepen tölteni, amilyen lesz a verseny felülete is. Ha sérülésből lábadozol, akkor válaszd az egyenletes, sík terepet, ha pedig a lábaidat szeretnéd erősíteni, akkor figyelmedbe ajánlom a dombokkal tarkított terepeket. Mindegyik futófelületnek megvannak a maga előnyei és hátrányai. Nézzük:

Aszfalt

A legtöbb esetben a futók az aszfalt felületével találkoznak a leggyakrabban, mivel a versenyek többsége is ezen a felületen kerül megrendezésre. Nagyon kényelmes megoldás, hiszen a házból kilépve pici bemelegítés után rögtön el is tudjuk kezdeni az edzést. Maga az aszfalt egy gyors felületnek számít viszont a keménysége miatt az ízületekre nincs túl jó hatással.

Beton

Szintén egy nagyon kényelmes megoldás, hiszen az aszfalt mellett a városban ezzel a felülettel találkozhatunk legtöbbször. A legtöbb járda betonból készült, így forgalom és a külső tényezőket figyelembe véve elég biztonságosnak mondható. Hátránya, hogy nagyon kemény (akár 10-szer keményebb lehet, mint az aszfalt), ezért extra terhelést ró a szervezetre és nagyon igénybe veszi az ízületeket.

Rekortán

Gumigranulátumból és poliuretánból készült sportpálya burkolat. A köztudatba az 1972-es müncheni olimpián került be. Azóta nagyon elterjedt és a legtöbb futópályának ilyen a felülete. Alapvetően egy jófajta futófelület, ami nem csak gyorsító edzésekre alkalmas. A legnagyobb előnye, hogy a rugalmasságának köszönhetően nem nyeli el a becsapódás erejét, hanem visszaad belőle és így gyorsabban tudsz futni. Hátránya, hogy a boka, térd, csípő nagyobb nyomás alá kerül. Célszerű az óramutató járásával megegyezően is futni és nem mindig csak egy irányba.

Futópad

Oszlassunk tévhiteket a futópaddal kapcsolatban. Több embertől is hallottam már, hogy a téli időszakban inkább abbahagyja a futást mintsem, hogy kint eddzen, a futópadról pedig hallani sem akar, mert az tönkreteszi az ízületeket. Ez nem így van. Sőt a futópad az egyenletes, sima felületének köszönhetően kíméli a lábakat. Előnye még, hogy az időjárási körülményeket sem kell figyelembe venni, ha futni szeretnél és a különböző funkciók pl. ellenállás, emelkedős futás, tempó stb.. is mellette szólnak. Nagyon nagy hátránya viszont, hogy borzasztóan monoton.

Erdei földutak

A legnagyobb előnye a puha futófelület. A föld önmagában remek futófelület és az ízületeket nem veszi annyira igénybe, mint az előzőekben felsoroltak bármelyike. A terepen való futás rendkívül sokoldalúan fejlesztik az izmainkat és soha nem lesz unalmas. Hátránya a talaj egyenletlensége, valamint a kiálló gyökerek, kövek könnyen okozhatnak sérülést. Esős időben fokozódik a helyzet, ilyenkor minden csúszóssá válik és fokozottan kell figyelni.

Salak

Az évek során kikopott a salak, elvétve azonban még találkozhatunk vele.  Aki nem most kezdte a futást az még emlékszik rá, hogy a mai retortán pályák többsége előtt salak volt.  Előnye, hogy egyenletes talajon futhatunk és gyors felületnek számít. Hátránya, hogy ha nincs megfelelően karbantartva, akkor a felső réteg bekeményedik, ami megterheli a boka-és térdízületet. E mellett a légzőszervekre is rossz hatással van a futás közben felszálló por. Ami miatt felszámolták ezeket a pályákat, hogy nehezen karbantartható.

 

Fontos, hogy a futófelülethez alkalmazkodva megfelelő cipőt válasszunk az edzéseinkhez, versenyeinkhez és ha tudjuk, akkor váltogassuk az edzésink helyszínét és jellegét.

 

Valu Tibor
Mozaik Med futóedző