mozaikmed.hu - 2020-09-27 16:45

Sokan és sokszor használják manapság ezt a kifejezést. Főleg a spotberkeken belül hallani, de egyre jobban eltejed és egyre jobban fókuszba kerül azoknál is, akik egészségmegőrzés szempontjából mozognak mivel az egészséges és fájdalommentes élethez elengedhetetlen. Először is vizsgáljuk meg mi is az a mobilitás és miért olyan fontos.

A szó azt jelenti, hogy mozgás, mozgósítás, helyváltoztatás. A mobilizáció maga a mozgás, ahol a mozgástartományon több alkalommal megyünk át, változó sebességgel, különböző terheléssel. A mobilitás gyakorlatok tehát a mozgást modellezik.

Bizonyára feltűnt már neked is, hogy a kisgyermekek milyen „hajlékonyak”. Egy szempillantás alatt guggolnak le mélyguggolásba vagy húzzák a fejükhöz a lábukat kapják be azt. Ez azért van mert optimális ízületi mozgással születünk, amit az idő múlásával fokozatosan elveszítünk. Ennek az oka lehet a sok ülés, stressz, izommerevség és az évek során szerzett sérülések. A mozgástartomány beszűkülésének nemcsak a sportban érezzük majd a hátrányát, hanem sok esetben a hétköznapi életben is.

Cél ezen képességünk visszaállítása, ami a mozgás teljes tartományát biztosítja az ízületekben azért, hogy mozgásunk ismét könnyed és fájdalommentes legyen.

A mobilizáció során a nem terhelt ízület átmozgatását végezzük teljes mozgástartományban. Ennek hatására az izom vérellátottsága és a keringés kis mértékben megemelkedik és az ízületekben lévő folyadék egyenletesen eloszlik, ami nagyszerű kiindulási alapja a bemelegítésnek.

Ezeknek a gyakorlatoknak a rendszeres végzésének a hatására enyhülnek a feszülések és ezáltal enyhíti az izommerevség okozta panaszokat.  A hosszútávú hatása, hogy növeli a mozgástartományt és visszaállítja az izompólyák rugalmasságát, valamint jótékony hatása van az aktív-és passzív mozgatórendszerekre is. Segít az ízületi problémák kivédésében és kezelésében és csökkenti az izomcsomók miatt kialakult ízületi problémák és egyéb sérülések kockázatát, megelőzését. Oldja a stressz okozta feszültséget. Ezek mellett fejlesztik a testtudatot, koncentrációsképességet és kialakítja a megfelelő testtartást. Hatásuk van az izomerőre, az egyensúlyra, a koordinációra és a stabilitásra.

Akkor megfelelő a mobilitásunk, hogy ha hajlítás, nyújtás vagy kifelé/befele rotáció közben egy ízület teljes mozgásterjedelemben, akadálymentesen, kontroláltan képes mozogni.
Mobilizálni lehet edzés elején és végén, de alkothat külön álló edzést is. Naponta 10- 15 perces (lehet több is) mobilizációval sokat tehetünk az egészségünkért.

Valu Tibor
Mozaik Med futóedző

Forrás:
Lakatos Péter – Mobilizálás
Oettinger és Oettinger (2011): Funkcionális Gimnasztika – Dialóg Campus Kiadó, Pécs